• bewegen voor ouderen

Ouderdom komt met gebreken: een volkswijsheid of een misvatting? Natuurlijk, we weten het, met het ouder worden verliezen we kracht en souplesse, we worden strammer, stijver… Maar dat is nog geen gebrek. De bewegingen van alledag worden weliswaar steeds minder intensief en wat eentoniger (we lopen niet meer zo hard, we reiken niet meer zo hoog, we bukken niet meer zo diep). Maar het proces van ouder worden kunnen we goed beïnvloeden door gerichte oefeningen.

De seniorengymnastiek biedt een aanvulling op de alledaagse patronen door de ledematen rustig maar doeltreffend te bewegen, en zo een antwoord te bieden op de voortschrijdende verminderde bewegelijkheid.

Samen met 'lotgenoten' wordt zo in een gezellige sfeer geoefend met een gemeenschappelijk doel: je goed voelen, de functie van het lichaam zo veel mogelijk op peil houden.

Wat en voor wie is Bewegen voor Ouderen (BvO)

Het Bewegen voor Ouderen programma richt zich op het voorkomen en/of verminderen van klachten van het houdings- en bewegingsapparaat (spieren, gewrichten en skelet) van de mens.

Klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat komen frequent voor. Berucht zijn de spier-, zenuw- en gewrichtspijn, die worden veroorzaakt door slijtage (artrose), ontsteking (artritis, tendinitis, neuritis) en overbelasting in armen, benen en wervelkolom.

Het frequent optreden van deze klachten wordt voor een belangrijk deel toegeschreven aan het weinig gevarieerd gebruik van ons lichaam in onze westerse leefwijze. Bewegingsarmoede leidt tot verzwakking. Stress en steeds terugkerende eenzijdige houdingen en bewegingen tijdens arbeid kunnen aanleiding geven tot overbelasting.

Ons lichaam heeft, doordat het voortdurend wordt afgebroken en opgebouwd, het vermogen om zich binnen individuele grenzen aan te passen aan de omstandigheden. Dit is het uitgangspunt van de BVO.

Door middel van een oefenprogramma wordt dit aanpassingsvermogen gebruikt om geleidelijk de draagkracht van ons lichaam te vergroten, waardoor het beter in staat is om de dagelijkse belasting op te vangen.

Hoe wordt de BvO gegeven?

Wekelijks worden de oefeningen gedurende een uur gegeven in de vorm van een half uur oefenen staand of zittend gericht op mobiliteit, kracht en evenwicht, daarna op de grond oefeningen gericht op mobiliteit, kracht en coördinatie. Na afloop is er een kopje koffie. Maar natuurlijk is het belangrijkste, plezier te hebben in bewegen!

De lessen worden in groepsverband gegeven, onder professionele begeleiding van een fysiotherapeut, met maximaal 7 deelnemers per groep.

[wisselt per vestiging neem ik aan, welke vestigingen]

In het kort

Lestijden woensdag van 10.00 - 11.00 uur (Naarden - Bussum)
woensdag van 10.00 - 11.00 uur (Naarden - Rembrandkwartier)
vrijdag van 8.30 - 9.30 uur (Naarden - Bussum)
Lesduur 60 minuten
Benodigdheden lekker zittende kleding en schoeisel